Innovatie

SUEZ en LyondellBasell breiden hun samenwerking met Samsonite uit en produceren een nieuwe collectie koffers gemaakt van gerecycleerde kunststoffen

Op de Dag van de Aarde bevestigen SUEZ, LyondellBasell en Samsonite opnieuw hun engagement om de ecologische voetafdruk van hun klanten te verkleinen door nog duurzamere producten te ontwikkelen. Quality Circular Polymers (QCP), de joint venture tussen SUEZ en LyondellBasell voor de recyclage van kunststoffen, heeft zijn samenwerking met Samsonite verlengd voor de Magnum Eco koffercollectie. Deze collectie ontstaat uit de expertise van de joint venture op het gebied van recyclage van hoogwaardige polymeren en heeft als doel post-consumer kunststoffen een nieuw leven te geven en tegelijk het gebruik van virgin materialen te verminderen.

Voortbouwend op het succes van de lancering van de S'Cure ECO-lijn in 2019 en met het oog op het behoud van natuurlijke grondstoffen, lanceert Samsonite, bekend om de kwaliteit en duurzaamheid van zijn producten, zijn nieuwe Magnum ECO-lijn koffers gemaakt van secundaire kunststoffen. De marktleider in de bagage-industrie heeft opnieuw een beroep gedaan op QCP voor zijn expertise in het recycleren en terugwinnen van kunststoffen om te helpen bij het ontwerp van deze collectie. De koffers zijn ontworpen in Europa en gemaakt van huishoudelijk plastic afval uit Nederland en België, zoals plastic flessen en yoghurtpotten. Zo bevat de grote koffer het equivalent van 483 yoghurtpotten en 14 plastic flessen. Dankzij het gebruik van de innovatieve Recyclex™-technologie zijn de buitenschalen volledig gemaakt van gerecycleerde kunststoffen en is de binnenstof eveneens ontwikkeld op basis van 100% gerecycleerde PET-flessen. De nieuwe Magnum ECO-collectie illustreert het gezamenlijke engagement van QCP en Samsonite om producten te ontwikkelen waarin gerecycleerde kunststoffen zijn verwerkt en die een kleinere koolstofvoetafdruk hebben.

Christine Riley Miller, Samsonite's Director of Sustainability, ziet deze innovatie als onderdeel van een breder plaatje: "We zijn voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om onze ecologische voetafdruk in al onze activiteiten te verkleinen. Dus ook via innovatie bij de vervaardiging van onze producten, zo dragen wij ons steentje bij aan het hergebruik van plastic afval."

"LyondellBasell neemt concrete stappen om zijn ambities op het gebied van de circulaire economie vooruit te helpen, en de Samsonite Magnum Eco koffer is een perfecte demonstratie van hoe waardevolle plastic grondstof weer tot leven wordt gewekt. Dit gerecycleerd materiaal, polymeren uit ons CirculenRecover-gamma, biedt de reizigers een duurzaam product. We zijn vereerd om samen met Samsonite deel uit te maken van deze duurzame oplossing om een einde te maken aan plastic afval in het milieu, en we streven ernaar om voortdurend te innoveren om aan de behoeften van onze klanten te voldoen," aldus Richard Roudeix, LyondellBasell Senior Vice President Olefins en Polyolefins voor Europa, het Midden-Oosten, Afrika en India.

Wij zijn verheugd onze samenwerking met Samsonite voort te zetten. R&D, een echte motor van groei en differentiatie voor de Groep SUEZ, in combinatie met onze expertise in het recycleren van hoogwaardige polymeren, hebben een belangrijke rol gespeeld in de creatie van dit nieuwe gamma koffers. Wij zijn er trots op dat wij onze klanten concrete oplossingen en technologieën voor de circulaire economie kunnen aanbieden. Wij zien er bijzonder nauwlettend op toe dat de traceerbaarheid, de naleving en de duurzaamheid van het plastic dat wij recycleren, samen met LyondellBasell, binnen de joint venture QCP, gewaarborgd zijn.” zegt Jean-Marc Boursier, Group Executive Vice President voor Frankrijk en regio Operations.

Deze nieuwe samenwerking komt er nadat QCP in december 2020 de kunststoffenrecyclingfabriek van TIVACO in België heeft overgenomen. Met een productiecapaciteit van gerecycleerd materiaal van ongeveer 22.000 ton per jaar, brengt deze nieuwe fabriek de totale plastic recyclingcapaciteit van de joint venture op ongeveer 55.000 ton.

De nieuwe collectie koffers, verkrijgbaar vanaf €169, is er in vier maten en is exclusief verkrijgbaar in warenhuizen en Samsonite boetieks.

Klik hier om de Magnum ECO op de Samsonite-website te ontdekken.