In de huid van Nick, chauffeur risicohoudend medisch afval

In de uitzonderlijke tijden die we vandaag meemaken in kader van het coronavirus, is de rol van Nick en zijn collega’s cruciaal voor de samenleving. Wij vroegen hem hoe hij deze moeilijke periode ervaart en wat de impact ervan is op zijn dagelijks werk.

Nick Van Dooren is 40 jaar en werkt al zo’n 15 jaar voltijds voor SUEZ Belgium. Nick is bij ons gestart als chauffeur afzet en heeft deze rol 13 jaar lang met plezier vervuld. Sinds juni vorig jaar oefent Nick een andere functie uit binnen ons bedrijf, namelijk chauffeur van risicohoudend medisch afval. Elke werkdag staat hij vroeg op om het afval van 3 tot 4 ziekenhuizen op te halen en te lossen in een afvalenergiecentrale voor gevaarlijk medisch afval.

Hoe is jouw dagelijks werk veranderd sinds het coronavirus in ons land aanwezig is?
“Mijn job is veel drukker geworden, omdat er veel meer risicohoudend medisch afval is door het coronavirus. Na elk ziekenhuisbezoek is de opslagcapaciteit van mijn vrachtwagen en aanhangwagen helemaal vol. Voor het coronavirus was dit ook wel zo, maar het verschil vandaag is dat ik het RMA-afval niet meer alleen kan ophalen! Om te vermijden dat de ziekenhuizen de overgebleven RMA-vaten moeten stockeren, worden andere collega’s nu mee ingezet als chauffeur om het RMA-afval op te halen. Dit zijn bijvoorbeeld collega’s die tot een paar weken geleden afval ophaalden in containerparken.”

Op welke manier wordt het afval juist verpakt en ingezameld?
“Het afval zelf is goed verpakt in afgesloten plastic vaten met deksel van 30L of 50L, wij noemen het vaatjes. Daarnaast wordt het afval ook in een plastic zak verzameld, die dan in een gesloten kartonnen doos wordt verpakt. In deze zakken worden natuurlijk geen scherpe voorwerpen weggegooid, zoals bijvoorbeeld naalden of spuiten. Bijvoorbeeld in Gasthuisberg in Leuven staan de vaatjes en dozen klaar op paletten in het containerpark van het ziekenhuis. Sinds het virus is uitgebroken wordt ook gevraagd om de paletten in te pakken met plastic folie als bijkomende veiligheidsmaatregel.

In mijn vrachtwagen passen 16 paletten en in de aanhangwagen passen er 19 paletten. Op één palet passen 40 vaten van 30L of 24 à 32 vaten van 50L of kartonnen dozen. Je hoeft het niet echt uit te rekenen om te beseffen dat het over heel wat afval gaat!”

Maak je je nooit ongerust over je eigen veiligheid?

“Neen, ik ben er eigenlijk gerust in. Dankzij de extra veiligheidsmaatregelen geloof ik niet dat ik meer risico loop dan iemand die naar de supermarkt gaat.

Wij worden vanuit SUEZ gevraagd om enkel propere, goed gesloten vaten op te halen. Indien het vat vuil is of niet goed gesloten, mogen we het laten staan. Dat stelt me gerust. Maar ook de ziekenhuizen nemen extra maatregelen, zo is er in Gasthuisberg in Leuven een persoon aangesteld om alle vaten voor ophaling te controleren volgens specifieke instructies. Daarnaast kom ik zelf eigenlijk niet in contact met het ziekenhuispersoneel.

Vroeger gebeurde het wel eens dat er een vat niet goed dicht was of open sprong tijdens het transport. Dan deed ik die gewoon weer dicht, zonder te kijken wat er in zat natuurlijk. Nu er extra maatregelen getroffen zijn en iedereen extra waakzaam is, is dit niet meer gebeurd.”

Waar gaat al dat afval dan juist naartoe? En worden ook daar specifieke veiligheidsmaatregelen ingevoerd?

Nadat ik mijn vrachtwagen en aanhangwagen heb volgeladen, rijd ik rechtstreeks naar de afvalenergiecentrale MediPower® in Antwerpen. Risicohoudend medisch afval wordt hier apart opgevangen en verwerkt. Bij het aanmelden worden de onthaalmedewerkers nu ook beschermd door een plexiglas, net als in sommige apotheken.

De wachtrijen om te lossen zijn nu langer natuurlijk, omdat de toevoer van risicohoudend medisch afval groter is. Vroeger kwamen we uit onze vrachtwagens om een praatje te doen met andere chauffeurs, maar nu wachten we allemaal in onze cabine onze beurt af. Eerst moet ik alle paletten lossen in een bunker. Dan komt het afval in een oven tot 950°C terecht via een automatisch voedingssysteem met rollenbanen, afduwers en liften. Zo hoeven er geen medewerkers in contact te komen met het afval.

Welk bericht zou je graag meegeven aan al jouw collega’s?
Nog even volhouden en samen geraken we er wel door!

Wij wensen je alvast nog veel moed en succes toe in deze uitdagende periode. Hartelijk dank voor jouw werk en inzet!

2020 04 03ITW Nick Van DoorenMedisch afval 31  2020 04 03_ITW Nick Van Dooren_Medisch afval (5)  2020 04 03_ITW Nick Van Dooren_Medisch afval (8)